Munkahely odahaza: Home office
Nem mindenkinek van olyan szerencséje, hogy ilyen környezetben dolgozzon. Pedig ha beüvegezed a teraszodat, akár ott is kialakíthatod munkaállomásodat. Olvass erről bővebben: otthoni munkahely télikertben. A tipikus eset azonban inkább az, hogy egy nyüzsis helyen dolgozol és a főnökeid nem mindig tesznek meg mindent azért, hogy vágyjál máshová.
Érintsük ezt a kérdést részletesebben.
A munkahelyi lojalitás fontossága
A munkaerőpiac egyik legnagyobb kihívása a munkahelyi lojalitás bizonyos szint felett tartása, illetve a dolgozói motiváció növelése. Számtalan módszer létezik arra vonatkozóan, hogy hogyan érhetnek el eredményeket a cégvezetők ezeken a területeken.
A lojális alkalmazott ma már igen nagy kincs, nem véletlen, hogy a cégek, foggal-körömmel ragaszkodnak egyes munkavállalóikhoz. A kedvezőbb anyagi feltételek, az előrelépési lehetőségek azonban könnyen csábíthatják a dolgozókat. Ez ellen felvenni a harcot roppant nehéz, hiszen nem feltétlenül biztos, hogy csak a pénz motivál valakit a váltásban. Az alábbiak éppen ezért azzal foglalkozunk, hogyan tartsuk meg dolgozóinkat és milyen egyéb kiegészítésekkel győzhetjük meg őket arról, hogy megbecsült tagjai vállalkozásunknak.
A munkavállalói elköteleződés gyakorlatilag minden teljesítménymutatóra komoly hatást fejt ki. Számtalan cégvezető és HR-szakember együttes véleménye, hogy a munkavállalói lojalitás növeli a cég gazdasági hatékonyságát, és csökkenti a fluktuációt.
A lojalitást vizsgálva tudósok megállapítottak négy dolgozói kategóriát is erre vonatkozóan, melyek rangsorát az képezi, hogy az extra erőfeszítés, a támogatottság érzése, valamint az energizáltság érzése közül melyek jellemzők az adott munkavállalóra. Ezek a kategóriák a következők:
- Teljes mértékben elkötelezett – mindhárom érték magas
- Nem támogatott – támogatottság és energizáltság alacsony,
- Motiválatlan – extra erőfeszítés alacsony,
- Kiábrándult – mindhárom alacsony.
A legutolsó kategória esetében jó eséllyel előbb, vagy utóbb elvállnak munkavállaló és munkáltató útjai, de a motiváltságon, és támogatáson bármely cég képes lehet önerejéből javítani.
Nem csak a pénz számít
A dolgozók céghez csábítására ugyan megfelelő lehet egy szimpatikus összeg, a megtartásához azonban már kevés. A mai életpályamodellek már nem a 20-30-40 éves lojalitásról szólnak. Ha jobb lehetőség adódik a munkavállalók hajlanak a váltásra. Ez ellen egy vállalkozás úgy tehet, hogy biztosítja munkavállalói számára legjobb, legszimpatikusabb munkahelyet.
Ehhez az alábbi öt ösztönző elem fejlesztésére érdemes koncentrálni, amelyek a fenntartható dolgozói elkötelezettséget növelik:
- vezetés minősége
- célkitűzések
- munkaterhelés
- munka-magánélet egyensúly
- vállalati image
- Felhatalmazás/döntési jogkör megléte
Mit tehetünk ezen felül?
A fentiek fejlesztésén túl hatékonyabb módja a dolgozói lojalitás és motiváció növelésének, ha az alkalmazottak számára nyugdíj-, önsegélyező és egészségpénztári hozzájárulást fizet a munkáltató. Ezek alacsony költségei miatt ráadásul maga a vállalkozás sem vállal nagy anyagi kockázatot. Ezek közül a juttatások közül az alábbiakat érdemes a munkavállalók részére bocsátani:
Csoportos élet- és balesetbiztosítás
Az élet-, baleset- és betegség biztosítás egy olyan biztosítói szolgáltatás, amely a nap 24 órájában fedezetet nyújt a biztosított számára. Ezek a biztosítási formák olyan káresemények esetén nyújtanak anyagi segítséget a biztosított számára, amely során ő a bekövetkező balesetből vagy betegségből fakadó egészségkárosodást szenved.
Egészségbiztosítás
Az egészségbiztosítás egy a társadalom biztosításon felüli szolgáltatás, amely létjogosultságát az olyan extra szolgáltatások nyújtják, mint a szükség esetén várólisták és sorban állás nélküli ellátás.
Cégvezetők számára az egészségbiztosítás kiváló lehetőséget biztosít, arra hogy a munkavállalók fontosságágát jelezhessék.
Nyugdíjbiztosítás
Magyarországon általános vélekedéssé kezd válni, hogy a most aktív dolgozói generáció számára nem lesz biztosítva olyan mértékű nyugdíjalap, amelyből mindenki számára juthat egy olyan összeg, amelyből megélhetne. Mivel ez a probléma teljes generációt érint, ezért az egyik legjobb motivációs és lojalitásnövelő eszköz, amellyel a cégvezetők élhetnek.
Mindezek mellett a nyugdíjbiztosítások a munkáltatók számára kedvezményesen adózhatók, sőt eseti adományként is használható, tehát akár teljesítményelismerő célzattal is adható.
Cég által biztosított munkaruhák
Azzal, hogy a cég biztosítja a minőségi munkaruházatot, sok dolgozó elégedettségét növelheti. Ennek oka, hogy ezzel a megbecsülésen túl a biztonságérzetet és erősítik a munkavállalókban. Szerencsére ma már számos gyártó kínálatában találhatunk férfi és női munkaruhákat kiváló áron (< a korábban itt linkelt weboldal megszűnt) és magas minőségben, melyek megfelelnek minden típusú munkavédelmi szabványnak.
Összegezve:
A cégek, fővárosi vállalkozások és szolgáltatók számára tehát egyéb juttatási formák is rendelkezésre állnak a klasszikus fizetésemelésen túl, ami sokszor a munkahelyi bérfeszültség melegágya lehet. Ezért az olyan juttatások, mint a nyugdíj-és egészségbiztosítások, vagy a folyamatos munkaruhával való állátás komolyan ráerősíthet a munkahelyi elégedettségre.