Gyermekpszichodráma-játékok
Pszichodráma-terápia gyermekeknek
Nem is gondolnánk, hogy a gyermekek társadalma mekkora pszichés problémákat rejt. A gyermekpszichológia az egyik legkényesebb lélektani ágazat, fokozott körültekintést, érzékenységet és szakmai felkészültséget egyaránt igényel az ezzel foglalkozóktól.
Ilyenek a gyermek-pszichodráma foglalkozások, amelyek speciális terápiás eljárásokat igényelnek. Ahogy egy szakmai oldal ezt bőven kifejti, a gyerekpszichodráma játékos jellegű, a terapeuta általában nem bocsátkozik magyarázatokba, nem kommentál, nem von le tanulságokat. A csoportokat vezető felnőtt szerepe voltaképp annyi, hogy a gyermekek rendelkezésére álljanak.
A csoportmunkában a cselekvések konkrét jellege átemelődik, szimbolikus kifejezést kap A történés nem a konkrét tünetre fókuszál, hanem a célja az, hogy a hatások majd áttételesen és szimbolikusan jelennek meg a gyerek játékában. Ilyen módon jól feldolgozhatók a különböző magatartásbeli, kognitív-viselkedési és pszichoszomatikus zavarok.
Pszichodráma-csoportterápiák
A pszichodráma-csoportterápiák voltaképp a szorongások és fóbiák feloldását célzó kreatív játékok. A résztvevők maguk alkotják meg azt a közeget, amely problémáik feloldásának terepéül szolgálhat.
A játékokban a dramatista terapeuták kettős szerepben vesznek részt. Egyrészt ott vannak, ahol a gyerek, másrészt a játékon belül értelmezik, irányítják a folyamatokat, figyelnek a csoport egészének történéseire. A csoportmunka során a cselekvés szimbolikus kifejezést nyer (egy, az élettértől alapvetően különböző potenciális térben, "úgy tenni mintha" világban). Sohasem a konkrét tünetre fókuszál, ezért jól feldolgozhatók a különböző magatartászavarok: hipermotilitás, agresszivitás, figyelemzavar, esetleg menekülési kényszer, hisztéria, pániktünetek, pszichoszomatikus zavarok. Lehetővé válik a pszichoszociális problematikájú családokból érkező gyerekek problémáinak feldolgozása is. Az önkéntes részvétel erős motivációt eredményez, az oldott hangulat kizár bármilyen stigmatizációt.
A résztvevők kölcsönviszonyát tekintve pedig olyan társas játék, amely soha nem zérus végösszegű játszma: még a kudarcosnak látszó foglalkozásnak is megvan a haszna, a foglalkozások záró mérlege szakmai szempontból szinte mindig pozitív.
Kreatív játékok űzése nemcsak gyermekkorban hasznos, a felnőttek például megfeledkeznek agorafóbiájukról, ha egy sötét szobából a tág térbe kilépve kell megoldaniuk valamilyen fejtörőt vagy feladványt. A játékterápia a pánikbetegség leküzdésében kiegészítő kognitív gyakorlatként alkalmazható. Hatékony a memóriazavarok gyógyításában is. Például egyik szobából a másikba lépve az agyunk lezárja az egyik jelenetet, és felkészül a következő eseménysorra, és ilyenkor bizony néha előfordul, hogy rövid időre kiesik egy memóriadarab az agyunkból, és elfelejtjük, hogy miért is mentünk abba a bizonyos szobába. Ha memóriajátékokat játszunk rendszeresen, ez ritkábban fordul elő.